Liniște Grațiela Vlad

Vrei LINIȘTE? Află cum scapi de NERVI și de alte EMOȚII negative, pentru a obține ECHILIBRUL

De când există oameni, există o nevoie puternică de liniște. Și nu mă refer la liniște ca la absența zgomotului, ci mai curând ca la absența îngrijorării, a zgomotului din capul nostru.

Într-o societate terorizată de evenimente negative, în care starea de agitație reprezintă a doua natură a omului, să ai cu adevărat liniște (și mai ales să reușești să ai liniște sufletească) poate o fi o mare provocare.

Cu toate acestea, studiile din domeniul Inteligenței Emoționale ne dovedesc că noifiecare în parte – deținem armele necesare pentru a câștiga această luptă cu nervii și emoțiile negative.

Cum pot avea liniște?

În primul rând, precum o spun mereu și la cursuri, cel mai important pas pentru a obține ceea ce ne dorim este să înțelegem. Cu alte cuvinte, este important să fim conștienți că există o problemă și că ea poate fi soluționată. Doar oferindu-ne răbdare și atenție vom putea face față provocărilor și vom putea deveni mai buni.

Înainte de toate trebuie să fim conștienți că scopul nostru este liniștea, cu alte cuvinte echilibrul. Tu vrei să ai echilibru, nu vrei doar să îți îndepărtezi emoțiile. Daniel Goleman spunea că „Stăpânirea emoțiilor tulburătoare este cheia împăcării cu viața emoțională”. Ea reprezintă o slujbă full time, și nu doar ceva ce facem ocazional.

Dar, mai întâi, hai să înțelegem cum apar nervii peste un moment de liniște

Să zicem că ești în trafic și dintr-o dată taximetristul din fața ta oprește brusc pentru a lăsa pe cineva fix în intersecție.

Ce se întâmplă atunci?

Primul instinct este de a te enerva. De ce? Pentru că apare gândul: „Dobitocul/Nenorocitul” sau, uneori, simplu „Taximetristul…” (urmat de multe cuvinte mai puțin calde). De acolo:

Gândul negativ se amplifică – se transformă într-un scenariu („dacă mă dau jos să vezi ce-i fac”),

∞ Apar și acțiunile fiziologice: cu alte cuvinte se modifică fiziologia pentru a se pregăti de atac, prin tremur, transpirație, bătăi accelerate ale inimii, încordarea mușchilor feței, hipertensiune și, în final, se poate ajunge chiar la acțiuni agresive – dacă, să zicem, taximetristul tot nu se mișcă și mai vine și alt șofer din spate care să te claxoneze pe tine că blochezi intersecția, sau un pieton care îți reproșează că blochezi trecerea.

Dar, dacă întâmpini incidentul cu gândul „Sunt sigur că există un motiv întemeiat pentru care a oprit fix acum, fix aici” și accepți acest fapt, reușești să te eliberezi. În fond, înțelegerea motivului duce la temperarea mâniei, care te ajută să ai o minte dechisă și, în final, să ai liniște. Plus că acțiunile celorlalți, de cele mai multe ori, sunt strict despre ei. Nefiind despre tine, ce rost are să îți intoxici corpul și viața cu emoții negative?

Nervii ne fac să ne pierdem controlul

Benjamin Franklin susținea că „Mânia nu apare niciodată fără motiv, dar rareori apare pentru unul care să merite”. Cu alte cuvinte, ca în majoritatea situațiilor, avem două opțiuni:

  1. Putem reacționa instinctiv, lăsând nucleul amigdalian (dacă vrei să înțelegi exact cum funcționează creierul și cum îl poți controla, te aștept la cursul meu, Primii Pași în Dezvoltarea Personală) să intervină și să elibereze o mânie necontrolată;
  2. Putem reacționa cerebral, cognitiv, prin așa zisa „mânie controlată” – diplomație, eliberare.

Problema cu starea de agitație și, mai ales, cu enervarea este că ea dă energie. Ba, pentru unii a fi nervos este totuna cu a fi euforic. Din prea multă stimulare, sunt oameni care ajung să fie de-a dreptul dependenți de acel monolog interior, de acea dreptate pe care și-o oferă singuri și care le hrănește egoul cu cele mai convingătoare argumente pentru a-și vărsa nervii.

Ok. Înțeleg, dar ce pot să fac?

Principalul lucru pe care îl putem face în momentul în care apare mânia este să fim conștienți. Dacă suntem atenți și observăm modificările fiziologice sau de limbaj interior avem ocazia să le anulăm. Cu cât ne agităm mai tare în legătură cu lucrul care ne-a enervat, cu atât vom găsi motive mai întemeiate pentru faptul că ne-am enervat. Cu alte cuvinte, creierul nostru cum are intenția de a ne proteja, ne va da apă la moară, alimentând enervarea.

Astfel:

  1. Învață să fii conștient de gândurile tale și să le stăpânești. La fel ca în educarea copilului, și în educarea minții trebuie ca intervenția să aibă loc ATUNCI, și nu mai târziu. După ce ai observat stările ce te apasă, urmează:
  2. Calmarea conștientă: distanțarea față de obiectul ce produce enervarea. Cu alte cuvinte, în loc să te gândești la cât de nenorocit este șoferul care a oprit în fața ta, la cât de multe reguli de circulație a încălcat, la riscul de accident sau la poliție, cel mai bine este să te distanțezi conștient de aceste gânduri. Poți face aceasta dând drumul la radio, sau căutând o melodie care îți place, sau gândindu-te la orice te face fericit.

Este greu să rămâi furios când te simți bine.

!!! ATENȚIE: Dacă continui să te gândești la ceea ce te-a enervat, nu vei face nimic altceva decât să activezi sistemul limbic și să declanșezi o adevărată cascadă a mâniei. Vor veni atunci gând după gând până ce vei simți o energie distructivă teribilă. Puterea capacității de distracție constă tocmai în faptul că stopează acest tren al mâniei în care se află gândurile negative.

Știu că dacă era atât de ușor, ai fi făcut-o până acum. Dar vestea bună este că, ÎNTR-ADEVĂR, este atât de ușor. Necesită o decizie conștientă, necesită să fii prezent în viața ta și să vrei să înțelegi. Cititul, alergatul, meditațiile, ieșitul în oraș cu prietenii, gătitul sau urmărirea unui serial de comedie… toate acestea te vor ajuta să găsești echilibrul interior și să îți păstrezi starea de conștiență cât mai mult timp. În general suntem mai predispuși la enervare atunci când în interiorul nostru deja există îngrijorări constante care să roadă. Dar, când suntem în echilibru cu emoțiile și cu fizicul nostru, predispoziția la enervare scade considerabil, crescând proporțional rezistența la stres.

Deci, vrei liniște? Sau vrei să ai dreptate cu orice preț?

Dacă ți-a plăcut articolul te invit să mă urmărești și pe Youtube și pe Facebook.

Mi-ar plăcea să știu care sunt gândurile tale, așa că te încurajez să lași un comentariu!

Lasă un răspuns