meditația ghidată, yoga, mindfulness,

Meditația ghidată – ce este, care sunt beneficiile ei și cum încep

Meditația ghidată a devenit tot mai populară în ultimii ani. Stresul, anxietatea, neliniștea interioară… fac tot mai mulți oameni să aibă nevoie de un refugiu, de o gură proaspătă de aer, de un moment de pauză.

Deloc surprinzător, în secolul vitezei, într-o lume agitată care pare să progreseze într-un ritm incredibil, tot mai puțini sunt cei ce știu cu adevărat să se deconecteze, să caute în interiorul lor și să se relaxeze.

Ce este meditatia ghidata?

Meditatia ghidata reprezintă o formă de meditație ce are ca particularitate faptul că este condusă de altcineva. Când suntem la început avem adesea nevoie de cineva care să ne îndrume, care să ne conducă pașii pentru a ne atinge obiectivele și pentru a ne simți în siguranță.

oameni care mediteaza
Sursa foto: threejewels.org

Indiferent de abilitățile pe care le avem și de capacitatea noastră de a fi autodidacți, întotdeauna este bine să avem un profesor cu experiență în care să putem avea încredere, la care să ne putem raporta. Mai mult, atunci când vine vorba despre explorarea complicațiilor și a subtilităților minții deja elementul extern devine mai mult decât important. El este esențial.

Este meditația ghidată o formă de meditație?

Cu toate că sunt persoane care susțin că meditația ghidată nu este o formă de meditație și că acest lucru este impropriu, personal consider că nu este cazul să ne blocăm în terminologii. Sigur, meditația, în sine, este definită ca „un fenomen mental biofizic care descrie o stare de atenție asupra unui gând, asupra conștinetului, subconștientului și inconștientului” (sursa: wikipedia). Pornind de aici, multă lume se limitează la faptul că ea reprezintă o dizolvare totală a Eului. Cu alte cuvinte, se consideră că numai singuri, în liniște, în absența altcuiva putem obține anularea vocilor interioare.

femeie care mediteaza, lotus, pozitia lotusului, meditatie,
Sursa foto: truenaturetravels.com

Totuși, dacă e să privim în ansamblu scopul și rezultatele meditației ghidate, vom observa că tocmai prin concentrarea asupra glasului ghidului nostru reușim mai ușor (cel puțin la început, când suntem într-o stare de neinițiere) să ne atingem obiectivele de concentrare și să eliminăm toate acele distracții mentale care intervin adesea în starea de veghe.

Sigur, admit faptul că meditația orientală se bazează pe faptul că ea nu ar trebui să fie influențată de idei, concepte și impresii. Ea trebuie să decurgă natural, noi înșine devenind observatorii lumii interioare. Totuși, ținând cont de faptul că scopul principal al meditației ghidate este terapeutic, nu pot decât să consider influența externă are strict rolul de a te ajuta și nu de a-ți influența în vreun fel gândurile. Până la urmă tot tu ești cel care completează peisajul mental.

Meditația ghidată este o formă de hipnoză?

hipnoza, hipnoterapeut, pendul, barbat, stop
Sursa foto: cnbc.com

Eu mi-am început inițierea alături de Michael Saley, care este, în fond, hipnoterapeut. De la el am înțeles că meditațiile ghidate reprezintă o formă de autohipnoză. Tot de la el am învățat și să îmi depășesc credințele eronate și fricile privitoare la hipnoză. Ea nu este ceea ce vedem noi prin filme sau ce vedeam în desenele cu Tom și Jerry.

Autohipnoza este, în fond, o tehnică extrem de eficientă de psihoterapie care are rolul de a-i permite pacientului continuarea independentă a terapiei, cu ajutorul propriilor sugestii.

NU POȚI RĂMÂNE „BLOCAT”

În hipnoză (fie ea ghidată sau autoindusă) NU ai cum să rămâi „blocat”. De fapt, nici nu ai în ce să rămâi blocat. Uneori chiar și când suntem la volan și privim pierduți șerpuirea drumului sau peisajul intrăm într-o stare de autohipnoză inconștientă. Ce au aceste stări în comun reprezintă deplasarea spontană a atenției de la o categorie de stimuli (externi sau interni) la cealaltă.

Scopul meditației ghidate

Medităm din foarte multe motive. În general am fost învățați să percepem lumea strict prin prisma stimulilor exteriori.

Citește și: „Am dreptate!” Cum funcționează creierul…

Din acest motiv tindem să nu avem o imagine foarte clară tocmai a ceea ce se află în interiorul nostru. Nu de puține ori constatăm că nu știm cine suntem, ce vrem cu adevărat, de ce simțim și de ce facem anumite lucruri.

Ei bine, prin intermediul meditației avem puterea de a ne întoarce către interior.

cine sunt eu, who am i, masca, privim in interior,
Sursa foto: goalcast.com

Mai mult, meditația ghidată ne oferă posibilitatea să ne explorăm mai profund gândurile, emoțiile și trăirie și să rezonăm la o frecvență care să ne fie benefică pentru a ne atinge cele mai profunde obiective.

Și dacă tot am atins acest subiect, vă invit să vizionați filmulețul meu despre legea atracției. Meditația ghidată ajută în atingerea stării necesare pentru împlinirea celor mai profunde dorințe:

Meditația ghidată – beneficii pentru corp și minte

Printr-o meditatie ghidata putem obține foarte multe beneficii atât pentru minte, cât și pentru corp. Aceasta a fost utilizată încă din cele mai vechi timpuri pentru a obține starea de calm necesară depășirii unor momente grele, precum și pentru învingerea și tratarea nevrozelor (precum și a somatizărilor acestora).

Așadar, cele mai comune beneficii ale meditației ghidate sunt:

  • Obținerea unei stări de liniște și calm;
  • Depășirea insomniilor (ajută adesea la inducerea somnului);
  • Reducerea efectelor distructive ale stresului asupra organismului;
  • Inducerea unei stări de bine;
  • Sporirea capacității de concentrare;
  • Sporirea altruismului și a emoțiilor raportate la mediul extern: empatie, compasiune;
  • Crește toleranța organismului la durere și la stres;
  • Ameliorează durerea;
  • Îmbunătățește memoria;
  • Crește imunitatea – prin creșterea secreției de hormoni, precum serotonină, dopamină și oxitocină;
  • Ne ajută să luăm decizii mai bune;
  • Ne ajută să ne creștem stima de sine și iubirea de sine;
  • Favorizează capacitatea de învățate…

… și nu numai. Acestea sunt efectele generale, care se observă în urma oricărei meditații ghidate bine realizate. Totuși, în funcție de intenția setată, se pot observa multe altele noi, specifice!

Meditația ghidată – avantaje și dezavantaje

Este indubitabil faptul că meditațiile au o multitudine de avantaje. Pornind de la ideea că nu au nevoie de vreun cadru special, ci se pot derula în orice mediu, câtă vreme ne permitem să ne relaxăm, ne permitem să medităm (ATENȚIE! NU medităm ascultăm meditații ghidate la volan sau când operăm mașinării) .

De asemenea, ea se poate realiza înaintea unui examen, când stăm pe hol, pentru a ne spori capacitatea de concentrare, sau pentru eliminarea emoțiilor. Fundamental, ea nu cunoaște bariere.

În ce privește dezavantajele meditației ghidate, tot ce îmi vine în minte se referă la faptul că ea nu ne înlătură traumele și blocajele cele mai profunde. Folosesc adesea această tehnică în ședințele de coaching, pentru a-mi ajuta clienții să ia decizii mai bune accesând părțile necunoscute ale minții… însă deși se atinge starea de bine dorită și durerea este ameliorată, asta nu înseamnă că rana nu este tot acolo. Totuși, partea bună este că prin această tehnică învățăm să acceptăm evenimentele dureroase ca fiind parte din evoluția noastră. Învățăm să trăim cu durerea și să nu o mai percepem la fel de dramatic.

Ce meditatie se recomanda incepatorilor?

meditatie de relaxare, exercitii de respiratie,
Sursa foto: medium.com

Pentru început se recomandă exersarea respirației. Ai putea spune că noi știm deja să respirăm… de ce am mai avea nevoie de asta?

Realitatea este că pentru noi respirația reprezintă un automatism, motiv pentru care adesea constatăm că suntem „setați” pe un pas nepotrivit. Dacă și tu, ca și mine, ești o persoană agitată, obișnuită să fii într-o permanentă mișcare, atunci ai nevoie să înveți să respiri profund, să te relaxezi și să ajuți corpul în lupta cu stresul oxidativ.

Așadar, multă lume recomandă începerea cu tehnici de respirație:

Trebuie să stau în lotus pentru a medita?

lotus, yoga, pozitii de meditatie,
Sursa foto: medium.com

Cu toate că în majoritatea ilustrațiilor vedem că meditația se realizează în poziție de lotus, realitatea este că pentru meditațiile ghidate nu este neapărat nevoie să adopți această poziție. Dimpotrivă. Există cazuri în care se recomandă să stai pe scaun, cu spatele drept și cu picioarele ancorate la sol (mai ales în meditatii de Tetha Healing) sau întins pe spate (când faci o meditatie ghidata pentru somn).

Meditația ghidată – de tip Mindfulness sau Metta?

Am fost întrebată cândva dacă meditația ghidată este meditatie de tip Mindfulness sau Metta. În primul rând, trebuie să claridicăm câteva lucruri esențiale:

Meditația de tip Mindfuless

meditatie de tip mindful, mindfulness, relaxare, liniste, curcubeu, pasarele,
Sursa foto: udemy.com

Este o adaptare a meditației de tip Vipassana ce se inspiră din budismul Zen. Ea presupune concentrarea atenției asupra respirației.

Astfel, prin meditatie de tip mindfulness ne concentrăm intenționat atenția asupra momentului prezent. Învățăm să ne înțelegem gândurile și emoțiile, dar ne abținem din a ne implica în acestea. Le lăsăm să treacă exact așa cum au venit. Așa învățăm să fim obiectivi și să fim mai buni observatori ai propriilor trăiri.

Meditația de tip Mindfulness se realizează stând pe o podea sau pe un scaun, fără, însă, a ne sprijini. În felul acesta ne concentrăm pe respirație, devenind conștienți de aceasta. Ne mutăm, astfel, focusul de la gânduri la respirație… de la minte la emoție.

Meditația de tip mindfulness și meditația ghidată

Astfel, să facem o meditație ghidată de tip mindfulness înseamnă să fim perfect atenți la cuvintele folosite, la modul în care ele au fost pronunțate și să ne concentrăm întreaga atenție asupra direcțiilor indicate de ghid, lăsând orice distracție interioară sau exterioară să treacă.

Meditația Metta sau meditația bunătății

meditatie ghidata, meditatie, metta,
Sursa foto: shesavvy.com

Meditația Metta își are originile în budismul tibetan. Ea se traduce prin „bunătate” sau „compasiune”. Este practicată mai ales atunci când se dorește creșterea empatiei, acceptarea de sine, dezvoltarea stimei de sine și a sentimentului de competență, ori chiar de scop în viață.

Aceasta poate fi realizată atât din poziția clasică de meditație, cât și din culcat, sau din altă poziție care ar favoriza relaxarea.

Meditația Metta începe cu dezvoltarea sentimentului de bunătate și iubire față de propria persoană, sentiment ce se va extinde, ulterior, spre întreaga omenire. Evoluția emoției este, de obicei, următoare:

  1. Învățarea iubirii de sine;
  2. Învățarea iubirii față de un prieten;
  3. Învățarea iubirii față de o persoană care în mod normal ne este neutră;
  4. Învățarea iubirii față de o persoană dificilă din viața noastră;
  5. Învățarea iubirii în mod egal față de toate persoanele de mai sus;
  6. Extinderea iubirii către întregul univers.

Meditația Metta și meditația ghidată

În cele mai multe situații, meditația ghidată intră prin Metta. Prin intermediul programării neuro-lingvistice (NLP) învățăm că limbajul metta este cel mai comun stării hipnotice. Cu alte cuvinte, atunci când vrem să atingem o anumită stare, să accesăm resurse din subconștient sau chiar din inconștient, folosim acest limbaj al iubirii și al compasiunii.

Concluzii

Sursa foto: whatsonreading.com

Meditația ne ajută să fim mai conștienți de lumea din jur, să reacționăm mai bine la stimulii externi și să trăim o viață ma bună. În situații stresante, obositoare sau în care vrem, pur și simplu, să ne deconectăm și să ne regăsim pe noi înșine, putem apela cu încredere la orice formă de meditație (fie ea ghidată sau nu).

Totuși, nu trebuie să punem presiune pe noi. De cele mai multe ori nu vom observa rezultate din prima. Se recomandă ca meditațiile să fie realizate dintr-o poziție de tip lotus sau din șezut pentru a împiedica instalarea somnului, DAR și dacă adormi în timpul meditațiilor ghidate NU îți face griji. Creierul continuă să primească semnalele de care ar nevoie și va lucra pentru a aduce în viața ta stările pe care le cauți și de care ai nevoie.

Nu în ultimul rând, meditația ghidată poate fi un refugiu extraordinar pentru persoanele hipersensibile!

Citește și: Hipersensibilitatea: Ce este, Riscuri medicale + 13 semne că ești o persoană hipersensibilă

Așadar, sper că am reușit să răspund măcar câtorva din întrebările pe care le ai depre meditația ghidată. Dacă, totuși, nu am făcut-o, te invit să îmi lași comentariul cu întrebarea ta într-una din cele două secțiuni de comentarii de mai jos:

Sursa foto copertă: verywellmind.com

Un comentariu la „Meditația ghidată – ce este, care sunt beneficiile ei și cum încep

Lasă un răspuns