23 modalitati de motivare a angajatilor prin metode nonfinanciare

Toți știm că nu doar banii ne motivează. Sunt mult mai multe lucruri care contează, care te fac să te ridici dimineața din pat, să te îmbraci și să te duci la serviciu. Când îmi scriam disertația despre politica de resurse umane am avut ocazia să aprofundez subiectul motivării personalului. Atunci am avut și marea bucurie de a observa că asigurarea medicală, flexibilitatea orarului sau chiar amabilitatea patronului pot schimba considerabil performanțele angajaților,
Așadar, îți prezint în continuare câteva din cele mai eficiente modalități nonfinanciare de motivare a angajaților:
Recunoașterea publică (angajatul lunii)
Sunt foarte multe persoane (mai ales în companiile care au profil de vânzări/relații cu publicul/management/marketing) care sunt fericite să le fie recunoscute public meritele. Când lucram în marketing obișnuiam să organizez aceste ședințe lunare în care stabileam un angajat al lunii, în baza performanțelor. Ulterior realizam un text frumos despre meritele angajatului, pe care îl postam pe facebook.
Acesta era unul din momentele mele preferate din lună: angajatul se simțea bine. Era vedetă, chiar și numai pentru o zi. Părinții plângeau de emoție. Toate rudele sunt pe facebook și se simțeau mândre să vadă mesajele firmei. Nu era puțin lucru.
Vacanțe din partea firmei (+ Teambuilding-uri)
O altă modalitate de motivare a angajaților este acordarea de vacanțe din partea firmei. Chiar poți merge împreună cu angajații, dacă sunteți apropiați sau vreți să vă apropiați. Uneori funcționează (tip team building) alteori nu. Depinde foarte mult ce încerci să obții și ce vor oamenii tăi.
Echilibrul muncă – viață personală
Acesta este un punct important pentru orice angajat care are familie. Nimic nu este mai neplăcut decât să ajungi la finele lunii obosit, într-o zi de duminică… să vrei să te conectezi la copiii tăi sau la partener… și să realizezi că nu îi mai cunoști. Să realizezi că ai pierdut lucruri importante din evoluția lor. Că ai pierdut momente, că nu ai fost acolo când plângeau, când se bucurau sau când au trecut în diverse etape.
Este frustrant să fii acel partener căsătorit cu jobul, sau acel părinte absent. Așa că, dacă ești angajator și ai posibilitatea, ține cont de sarcinile pe care le oferi angajaților tăi lunar, de volumul de muncă… și de serbări!
Asigurare medicală privată
Un alt lucru care încântă mulți angajați este asigurarea medicală privată. În orașele mari și în companiile care se respectă, asigurarea medicală privată este deja ceva obișnuit. În provincie și în firmele mici, însă, nu. Vrei angajați sănătoși… Dintr-un salariu minim sau chiar mediu, sănătatea se poate să nu fie chiar o prioritate. Când ai chirie, facturi și un stomac de hrănit… dentistul, ginecologul sau ORL-istul mai pot aștepta. Indiferent cât de tare doare. Și dacă pe angajat îl doare, performanța îi scade. Ceea ce face ca și pe tine, ca angajat, să te doară. Așa că ține cont de acest aspect!
Program flexibil
Acum sunt antreprenor. Multă vreme am fost intraprenor. Nu am prea putut fi angajat… din cauză că nu eram disciplinată. Persoanele creative, cele care lucrează în joburi care presupun accesarea inspirației… nu prea pot să fie blocate într-un program. E aproape 10PM și eu scriu.
Trăim niște vremuri care ne permit flexibilitate (sigur, nu în toate joburile). Dar acolo unde se poate, angajații se bucură de ea. Și preferă chiar să aibă un salariu mai slab dar să poată lucra după ce duc copilul la școală, să poată fugi oricând se impune cu el la medic… sau chiar să poată lucra de acasă, la 3 noaptea, când apare inspirația!
Program scurt vinerea
Un alt lucru pe care am încercat să îl introducem o vreme ca modalitate de motivare nonfinanciara a angajatilor a fost acest program scurt vinerea. Oamenii au reacționat foarte bine… până când cererile de servicii au fost prea mari și politica nu a mai putut fi respectată. Totuși, se pare că moda bugetarilor este râvnită de cei ce lucrează la privat.
Petreceri corporate
Crăciun, revelionul întârziaților, 8 martie sau un nou angajat… există multe lucruri care pot fi sărbătorite. Și oamenilor le place. Sigur, nu tuturor, dar dacă angajații tăi au nevoie să se mai destreseze, să petreacă și să se simtă bine, s-ar putea ca această acțiune să îi motiveze!
Discount pentru produsele/serviciile companiei
Marele branduri fac asta… și angajații sunt fericiți. Lucrezi pentru Ralph Lauren și nu îți permiți decât uniforma? E trist, nu? Discountul de angajat poate fi extrem de ofertant mai ales dacă ai produse ori servicii de care oricine ar avea nevoie (supermarket, produse de igientă, produse de curățenie, ș.a.).
Ieșiri cu echipa suportate de firmă
Îmi amintesc de vremurile bune când făceam și noi aceste ieșiri. Serile de miercuri erau consacrate. În mijlocul săptămânii toți angajații + șefii mergeau la un suc. Gata cu stresul de la muncă, gata cu toate… haide să fim oameni! În plus, băutură gratis!
Tind totuși să cred că inițiativa era mai pe placul nostru, a celor din management, decât a celorlalți… dar depinde foarte mult de cum se înțeleg membrii echipei și cât de mult chef au unii de alții. Am întâmpinat și reacții de genul „îmi ajunge că vă văd la birou, nu am nevoie să vă mai văd și în timpul liber!”
Oportunități de avansare
Trăim într-o perioadă în care competiția este tot mai acerbă. Să fii într-un loc de muncă unde chiar să ai șanse de promovare dacă îți dai interesul este extrem de motivant. Din păcate nu foarte multe companii angajează din interior (promovează angajații). Acestea pregătesc oameni pe câte un post și apoi îi lasă să putrezească acolo. Ceea ce este foarte trist.
Cursuri plătite de firmă (dezvoltare profesională)
Ca angajator m-am confruntat cu această situație: pe piața muncii nu există prea mulți oameni pregătiți exact cum ai vrea tu… și atunci se poate să întâlnești pe cineva bun, dar să aibă nevoie de perfecționare. De cele mai multe ori angajatorul se simte nevoit să plătească aceste cursuri pentru că angajatul nu și le permite. Mai mult, și legea susține inițiativele de perfecționare și dezvoltare profesională…
Oportunitatea de a-și spune cuvântul
Să poți să vorbești liber despre ce te deranjează, să poți fii vocal… este foarte greu într-o companie, mai ales atunci când părerile tale nu corespund majorității… sau cel puțin nu persoanelor celor mai influente. Din acest motiv, cutiile de feedback anonim și încurajarea utilizării lor + luarea în considerare a feedback-ului primit pot fi modalități extrem de eficiente de ridicare a moralului personalului.
Bibliotecă cu volume valoroase din domeniu, actualizată periodic
De multe ori neglijăm educația, uitând că un om needucat nu valorează nimic. Puține companii își pierd vremea oferind angajaților posibilitatea să citească. Îmi amintesc și acum când la un loc de muncă mi s-a dat ca primă sarcină de serviciu să citesc o carte. În timp ce învățam produsele companiei… sorbeam pe sub birou paginile cărții. Atunci mi-am dat seama că o bibliotecă plină de volume de vânzări, într-o firmă care are ca profil vânzările… este o adevărată mină de aur. Sunt momente când nu ai inspirație, când nu mai știi ce să faci… când nimic nu mai dă cu nimic. Atunci iei o carte și te educi!
Cadouri pentru zilele importante
Vine Moș Crăciun. E ziua de naștere a unui angajat… Firma a semnat un contract important care va aduce profit frumos. Totul trebuie celebrat împreună cu angajații. Tuturor ne plac cadourile, nu crezi?
Aprecierea muncii
Dincolo de recunoașterea publică, simplul fapt de a avea un șef care ne apreciază munca și nu se sfiește să ne arate și nouă acest lucru, poate fi extrem de important pentru angajați. Este esențial ca moralul oamenilor din echipa ta să fie cât mai sus, așa că ia în considerare.
Securitatea (siguranța locului de muncă)
Este important să știi că ai siguranță pe postul tău. Mulți oameni apreciază acest lucru. Ce înseamnă asta? Să îți permiți să greșești fără să stai cu frica de faptul că ai putea fi dat afară. Să poți fii autentic, să nu te gândești că imediat ce va apărea cineva nou în peisaj se vor dispensa de tine.
Consultanță psihologică gratuită
Poate ți se pare ciudat, dar sunt multe meserii în care angajații își doresc să aibă parte de astfel de consultații plătite de firmă. În vânzări, de exemplu, sau oriunde se lucrează cu publicul, nivelul stresului este atât de ridicat încât angajații ajung să își distrugă relațiile personale și chiar familiile pentru că acumulează frustrări și neliniști care, de cele mai multe ori, nici măcar nu sunt despre ei. Din acest motiv, încurajez să se țină cont și de posibilitatea acordării acestui beneficiu nonfinanciar. Pot fi realizate abonamente cu specialiști, care să fie decontate din cheltuieli.
Prânz gratuit din partea firmei
Dacă vrei o modalitate de motivare nonfinanciară a angajaților… care să le facă și bine, atunci aceasta este. Indiferent că aduci tu mâncare, comanzi sau construiești o cantină, să fii sigur că oamenii tăi mănâncă la prânz este un lucru mare. Un stomac liniștit oferă mai mult randament. Plus, de multe ori angajatorii oferă pauză de masă, dar nu și posibilitatea de a o lua. Așa se face că în loc să lucreze 8 ore și să stea de la 12 la 13, mulți angajați lucrează 9 ore și apoi la final de lună sunt cu nervii la pământ. A fost cazul meu. Numai că la mine erau 9 ore cu pauză de masă și încă o oră jumătate dus întors de navetă. Deci 12 ore eram departe de casă, 8 dormeam… 2 mă pregăteam de serviciu/somn… și 2 ore făceam de mâncare și mâncam. Nu e distractiv.
Deschidere angajat-angajator
Mulți angajați vor să se poată deschide față de șefii lor și nu pot, pentru că întâmpină un blocaj. Din acest motiv, atunci când ajung într-un loc de muncă în care pot comunica deschis cu oricine (dar mai ales cu superiorii) nu mai vor să mai plece.
Provocări permanente
Mulți oameni se tem de plafonare. Din acest motiv o modalitate de motivare a angajatilor prin metode nonfinanciare poate consta și în oferirea unor provocări permanente: noi situații, noi programe, noi lucruri de făcut. Sigur, nu aplica asta unor oameni conservatori, care nu suportă schimbarea sau se adaptează foarte greu la ea.
Aparatură performantă
Să ai oportunitatea de a lucra cu aparatură ultraperformantă este extrem de motivant. Mai ales atunci când ai un job care presupune inovație și performanță. Și mai ales atunci când angajații tăi sunt foarte tineri.
Telefon, laptop și mașină de serviciu
Nu toată lumea are minute nelimitate… și cu siguranță nu este plăcut să fii apelat pe telefonul personal de un client rătăcit la 12 noaptea. Mai mult, dacă lucrezi de acasă, chiar dacă tu ai un laptop personal performant… tot preferi să nu ți-l strici pentru firmă. Nu în ultimul rând… să poți să te deplasezi cu mașina de serviciu, scutind uzura mașinii tale este super! Personal consider aceasta cea mai faină modalitate nonfinanciară de motivație.
Acces la programe performante
Dacă ziceam de tehnologii și de cărți… apăi contează la fel de mult să ai acces și la programe performante, dacă ai tehnologia potrivită. Una este să lucrezi într-o versiune nouă și îmbunătățită a unui program și alta e să te chinui cu prima variantă…. de când a apărut acesta. Ține cont. Uneori contează.
Așadar, sunt extrem de multe modalități de motivare nonfinanciara a angajatilor care pot fi încorporate în strategia de resurse umane a firmei. Totuși, este extrem de important să alegi corect, ținând cont de ceea ce își doresc angajații tăi. Nu vei putea compensa un salariu mic și ore suplimentare cu faptul că ești de treabă și îi scoți în oraș, așa că este indicat să păstrezi în permanență un echilibru, fiind atent la ce îți comunică angajații tăi.
Citește și:
📌 Cum sa scapi de lene? Vezi + 30 metode care chiar functioneaza
📌 Coaching: află ce este, cum și când te ajută, tehnici și tipare (modele) în coaching și ruperea lor!
📌 Ce contează mai mult: Banii sau pasiunea?
📌 Trebuie să fii nebun să bagi bani în angajații tăi!
Tu ce crezi că ar mai trebui adăgat pe listă pentru motivarea angajatilor prin metode nonfinanciare?
1 thought on “23 modalitati de motivare a angajatilor prin metode nonfinanciare”