Ce proprietati are uleiul de motor?

Reading Time: 2 minutes

Majoritatea uleiurilor de motor sunt fabricate dintr-un stoc de baza de hidrocarburi petroliere mai greu si mai gros derivat din titei, cu aditivi pentru imbunatatirea anumitor proprietati. Cea mai mare parte a unui ulei de motor tipic consta din hidrocarburi cu intre 18 si 34 de atomi de carbon per molecula.  Una dintre cele mai importante proprietati ale uleiului de motor in mentinerea unui film de lubrifiere intre partile in miscare este vascozitatea acestuia. Vascozitatea unui lichid poate fi considerata „grosimea” acestuia sau o masura a rezistentei sale la curgere. Vascozitatea trebuie sa fie suficient de mare pentru a mentine o pelicula de lubrifiere, dar suficient de mica incat uleiul sa poata circula in jurul pieselor motorului in toate conditiile. Indicele de vascozitate este o masura a cat de mult se schimba vascozitatea uleiului ca schimbarile de temperatura. Un indice de vascozitate mai mare indica ca vascozitatea se modifica mai putin cu temperatura decat un indice de vascozitate mai mic.

Atunci cand vrei sa alegi un ulei de foarte buna calitate este important sa te asiguri ca acesta raspunde cerintelor producatorului. Noi iti recomandam sa te orientezi spre ulei de motor Shell Helix cu amprenta neutra de carbon.

Uleiul de motor trebuie sa poata curge in mod adecvat la cea mai scazuta temperatura pe care se asteapta sa o experimenteze pentru a minimiza contactul metal-metal intre piesele in miscare la pornirea motorului. 

Uleiul este compus in mare parte din hidrocarburi care pot arde daca sunt aprinse. O alta proprietate importanta a uleiului de motor este punctul sau de aprindere, cea mai scazuta temperatura la care uleiul degaja vapori care se pot aprinde. Este periculos ca uleiul dintr-un motor sa se aprinda si sa arda, deci este de dorit un punct de aprindere ridicat. La o rafinarie de petrol, distilarea fractionata separa o fractie de ulei de motor de alte fractiuni de titei, eliminand componentele mai volatile si, prin urmare, marind punctul de aprindere al uleiului (reducandu-i tendinta de a arde).

O alta proprietate  a uleiului de motor este numarul sau total de baza (TBN), care este o masurare a alcalinitatii de rezerva a unui ulei, ceea ce inseamna capacitatea sa de a neutraliza acizii. Cantitatea rezultata este determinata ca mg KOH / (gram de lubrifiant). In mod similar, numarul total de acid (TAN) este masura aciditatii unui lubrifiant. Alte teste includ continutul de zinc, fosfor sau sulf si testarea spumei excesive.

Testul de volatilitate Noack (ASTM D-5800) determina pierderea de evaporare fizica a lubrifiantilor in conditii de temperatura ridicata. Este permisa o pierdere de evaporare de maximum 14% pentru a indeplini specificatiile API SL si ILSAC GF-3. Unele specificatii de ulei OEM pentru automobile necesita mai putin de 10%.

About Author

Spune-mi, te rog, ce gândești despre acest subiect: